Le pont Royal-Albert, 1875-1876 histoire d’une bérézina sur fond de rivalités ferroviaires

Main Article Content

Dany Fougères

Abstract

Prior to the construction of the Jacques Cartier Bridge in the late 1920s, several projects to cross the St. Lawrence at the same location of Montreal were proposed and abandoned, including the Royal Albert Bridge in 1875-1876. Although at first glance one might think that the failure of this imposing project, which would have ended the monopoly of the Victoria Bridge, was due to a lack of funding or to a technical challenge too great for the time, this was not the case. Even before groundbreaking, the Royal Albert Bridge project was abandoned because of the strong opposition it generated. Its history reveals the environmental constraints and the power and influence games in which the railway industry plays a central role.

Article Details

How to Cite
Fougères, Dany. 2022. “Le pont Royal-Albert, 1875-1876: histoire d’une bérézina sur fond de rivalités ferroviaires ”. Revue d’histoire de l’Amérique française 75 (3), 3-34. https://doi.org/10.7202/1092169ar.
Section
Articles
Author Biography

Dany Fougères

Dany Fougères est professeur d’histoire à l’Université du Québec à Montréal. Il détient une double formation, en histoire et en études urbaines. Spécialiste de l’histoire de Montréal, des villes et des infrastructures et réseaux techniques urbains aux 19e et 20e siècles, il s’intéresse également à l’histoire de l’urbanisme et de l’aménagement des territoires urbains et régionaux, à leur économie et aux transformations de leur environnement.